Když Martin Macík poprvé přemýšlel nad otevřením vlastní kavárny, nebyla to žádná strategická analýza, ale spíš přirozený vývoj dvou světů – jeho a jeho ženy. Ona se roky pohybovala v gastronomii a postupně se vypracovala na manažerskou pozici. On hledal cestu, jak dostat marketing zpět do reality – blíž lidem, konkrétním místům, příběhům. Kavárna se pro ně stala přirozeným bodem setkání těchto dvou perspektiv. Vznikl tak prostor, kde se potkává vztah k dobrému jídlu, ke kávě i komunitě.
V roce 2019 otevřeli první pobočku na Letné. Martin tehdy řešil prakticky vše sám – od stavebních prací přes schůzky na úřadech až po každodenní provoz. „Bylo to intenzivní období. Dnes už bych spoustu věcí udělal jinak. Ale právě díky tomu jsem se naučil hodně o sobě i o provozu jako takovém,“ vzpomíná. Překvapilo ho také, jak je kavárenská scéna v Česku živá a zároveň propojená – jako malá komunita, kde se každý zná, ale pořád má prostor pro vlastní rukopis.
O čtyři roky později otevřel druhou pobočku – tentokrát na Pankráci. Podle jeho slov to byla úplně jiná výzva: „Lidé tam na výběrovou kávu nebyli tolik zvyklí, ale právě proto to dávalo smysl. Otevřít něco, co přirozeně přinese kvalitu do místa, kde ještě není samozřejmá.“
Na Pankráci má Martin i svůj oblíbený stůl. A každé ráno stejný rituál: sklenice vody, čerstvý pomerančový fresh a nakonec šálek filtrované kávy. „Filtrovaná mi nejvíc sedí. Je jemná, čistá, nic neschová. Poznáš na ní všechno – odkud káva pochází, jak byla zpracována a jak se k ní kdo choval,“ vysvětluje.
Ačkoliv už dnes nebývá za barem, Pilot Cafe je pro Martina každodenním „letovým plánem“. Nezapomíná na chvíle, kdy bez baristických zkušeností zaskočil na plac – někdy i do úplného provozního chaosu. „Espresso jsem připravit neuměl, ale filtr jsem zvládl – a ten si dělám dodnes, každé ráno v kanceláři na svém fellow setu. Byl to trochu punk, ale taky skvělá škola reality.“
Dnes už má kolem sebe tým, na který se může spolehnout. A právě to je pro něj důležité – aby atmosféra kavárny zůstávala osobní, neformální, ale přitom profesionální. „Chci, aby si lidé kromě kávy odnesli i dobrý pocit. Něco malého, co jim zlepší den. Ať už je to úsměv, klid, nebo jen chvíle, kdy můžou být chvíli sami se sebou.“
Zpětně považuje za největší úspěch to, že se kavárna na Letné dokázala udržet i v době covidu a že se jim podařilo otevřít druhou pobočku v místě, kam si výběrová káva musela hledat cestu. „Byl to risk, ale věřil jsem, že když budeme dělat věci poctivě, najdou si své příznivce,“ přiznává.
Kromě kaváren má Martin i další svět – motorsport. „Je to životní styl, který si přenáším i do dalších projektů. “Vedle kaváren tak stojí také mediální a marketingová agentura MM Production, která pokrývá nejen všechny jeho značky, ale i řadu externích klientů. Motorsport, marketing i kavárny mají jedno společné – rozhodují vteřiny a drobnosti, které často nejsou na první pohled vidět, ale právě ty dělají rozdíl.
Kdyby kavárnu nikdy neotevřel, dělal by to, co dělá právě teď. „Podnikání mi dává svobodu i odpovědnost. A kavárna k tomu přidává ještě lidský rozměr. To mě baví,“ říká s úsměvem.
Jeho přístup vystihuje jednoduché motto, které nepíše na zeď, ale žije ho každý den: „Nobody cares, work harder.“
Bez pozlátka. Bez řečí. Prostě poctivá práce – filtrovaně bez filtru.

